Комплектування навчальних груп та команд проводиться за віковим критерієм. Це означає, що в одній команді чи групі будуть діти, які народилися з 1 січня по 31 грудня поточного року. Формально, за документами, вони одного віку, але діти народжені 1 січня на 364 днів старше за народжених 31 грудня цього ж року. Перші, як правило, вищі та важчі, з вищим рівнем фізичної підготовленості. Вони більше завантажені тренувальною роботою, частіше грають за команду.
Інше ставлення до дітей, які народилися у другій половині року. До них менша увага, бо забезпечити переможний результат за їх допомогою набагато віжче. В результаті – уповільнене прогресування та передчасний відхід з футболу. Таке становище збережеться до пубертатного періода, після якого з’являються певні зміни у фізичному розвитку дітей. Так, діти які відставали починають наздоганяти, а інколи, випереджати своїх “старших” однолітків.
Такий поділ зручний для проведення різноманітних змагань. Багато «фахівців» борються за те, щоб звузити комплектування груп до 6 місяців. Ця думка говорить про недалекоглядність, і незнання предмета. Щоб у групах діти прогресували і були мотивовані, треба набирати дітей різного віку. Як це було у дворовому футболі, де у іграх брали участь різновікові футболісти. Кожен хлопчик прагнув якнайшвидше потрапити в команду до старших хлопців, це і був їхній стимул, мотивація.
Щоб діти прогресували щороку й тягнулися за старшими, групи треба ділити не по одному року, а по два чи краще по три, як це практикують у «Аяксі», тобто. (6-7) (8-9) або (6-7-8) (9-10-11).
За такого комплектування груп діти мотивовані і щороку прогресують. Бачать приклад в особі старших хлопців і протягом усього часу навчання, тягнуться за ними, копіюючи та наслідуючи.
Змішані за віком групи – це копія розвитку дітей у «дворовому футболі» та для навчання, розвитку та прогресу дає багато плюсів
На сьогодні серед тренерів багато питань щодо того, що краще, вести групи дітей від початку і до кінця чи рік, два і передавати групу іншому?
· У змішаних групах, ця проблема вирішується легко. Тренер працює зі своїм віком залежно від класифікації, і щороку футболісти у групах змінюються, а не тренери.
· Гра на результат у цьому випадку не прийнятний. Важко вимагати результат від команд, у яких зібрано діти різного віку.
· Вирішується і проблема підстав? Навіщо батьки занижують вік своїм дітям, а тренери використовують їх? Для того, щоб їхні команди мали перевагу над суперником і мали більше шансів перемогти.
· Діти більше грають на укорочених полях, тренер не поспішає виводити їх на велике поле.
Рівень підготовленості та прогресу юних футболістів на кожному етапі багаторічної підготовки має спостерігатися у змагальних досягненнях
На початкових етап провідними є фізкультурно – оздоровчий розвиток особистості. На цьому етапі діти беруть участь у багатьох змаганнях дружнього характеру (турнірах-фестивалях), щоб діти не відчували психологічного тиску під час футбольних матчів. Не боялися робити помилки і тим більше дитячий тренер не має права докоряти за це.
Найголовніше не можна під час цих матчів тренеру нав’язувати свою точку зору та бачення гри, підказувати під час матчу та вимагати від нього грати «простіше». Дитина повинна сама пізнати та розкрити своє розуміння, і відчуття гри у футбол. Тренер зобов’язаний пропонувати варіанти розвитку у грі, але вибирати чи ні має сама дитина. Тільки у випадках порушення дисципліни чи неправильної поведінки у суспільстві, тренер зобов’язаний припиняти та дипломатично пояснювати непорозуміння.
Тренерам треба звернути увагу до стомлюваність дітей. Діти під час навчання чи гри самі вирішують, коли та скільки їм відпочивати. До кожної дитини потрібен індивідуальний підхід. Всі діти різні так і фази втоми у них різні. Хтось втомлюється швидко, хтось згодом. Разом з тим, діти у цьому віці швидко втомлюються але відповідно швидко відновлюються. Паузи у грі заповнюються відпочинком та частим питтям води. Потрібно навчити дітей правильно пити воду, тобто не заливати у шлунок, а поглинати її ковтками, маленькими порціями, попередньо потримавши у роті.
На початковому етапі підготовки юні футболісти вивчають рухливі ігри, освоюють процес гри у відповідності до принципів «дворового футболу», вивчають основи техніки футболу, елементи тактики малих груп. Діти навчаються, вчаться грати і отримувати радість від гри та спілкування. На цьому етапі діти отримують теоретичні знання про техніку футболу, основи тактики та правила гри у футбол, гігієнічне забезпечення навчального процесу, про те, що таке лікарський контроль і що потрібно робити, якщо в ході тренування дитина отримала травму.
Вони не беруть участь в офіційних змаганнях «…через шкоду, яку завдає передчасна інтенсифікація підготовки юних спортсменів шляхом раннього підключення їх до системи змагань із встановленням на демонстрацію максимальних можливостей та зі створенням стабільної команди». Матчі за їх участю мають товариський характер і в них беруть участь усі учасники змагань, незалежно від рівня підготовки.
Вони беруть участь у багатьох футбольних фестивалях і турнірах, що носить не принциповий характер, а товариський. У грі практикується не добування очок усіма способами, а навчання дітей футбольній майстерності та тактиці ведення гри.
Перемога не лежить в основі, а є природним бажанням дітей перемогти
Не можна афішувати у ЗМІ дитячі заходи та результати дитячих змагань, щоб не створювати умови для випробування дітей «мідними трубами». Ми не маємо права красти у дітей дитинство, прикриваючись гаслами «йти на жертви заради досягнення футбольних результатів» Діти до 18 роківНесправедливість у роботі з дітьми. Вони не повинні бути загнані в рамки регламенту, вони мають право на помилку, не помиляється той, хто нічого не робить. За статистикою 2-5% хлопців потрапляють у команди майстрів із 10 000 випускників щорічно. Одиниці їх потрапляють у команди майстрів. Чи варто ця тенденція таких жертв?
Необхідно враховувати, що при тому самому паспортному віці у дітей може бути різний біологічний вік. Припустимо, що за паспортом двом дітям 10 років, але за рівнем розвитку функціональних систем організму (кістково-м’язової, нервової, серцево-судинної та дихальної тощо) вік одного з них відповідає віку восьмирічного, а в іншого – віку дванадцятирічного. Є спортивний вік, який визначають рівнем тренованості, ефективністю техніки виконання ігрових прийомів, тактичними знаннями. І тут між дітьми одного паспортного віку можуть бути значні відмінності.
Всі ці фактори необхідно враховувати під час планування тренувальних навантажень. Склад, обсяг та інтенсивність цих навантажень повинні відповідати як вимогам гри, так і особливостям підготовленості та рівню біологічного розвитку юних футболістів. Найкращі якості кожного юного футболіста, які визначають міру його талановитості, мають розвиватися та вдосконалюватися насамперед.
До етапу спортивного вдосконалення діти повинні брати участь у багатьох змаганнях, що носять товариський характер (фестивалях), гра має бути в задоволення, а не в тягар. Команди складаються так, щоб у грі брали участь усі заявлені. Діти мають грати з посмішкою. Перший показник правильності проведення змагань, це позитив, посмішки та вияв життєрадісності всіх учасників без винятку. Наш менталітет заважає почуватися щасливим поруч із дітьми, що грають, т.к. наші амбіції змушують нас гніватися, проявляти негативні емоції там, де їх має бути апріорі.
Автор – Iogan Kroif